WONDERKAMERS

Kunstmuseum Den Haag

Te zien
Wonderkamers 3.0

Een 3d-game voor – jawel – pubers. Samen met de educatieve dienst van het Kunstmuseum Den Haag wilden we bewijzen dat pubers wel degelijk naar een museum willen komen. Sterker nog: dat je deze groep voor de rest van hun leven met een liefde voor kunst zou kunnen ‘infecteren’. Dat is het idee achter Wonderkamers.

Locatie
Den Haag (NL)
Klant
Kunstmuseum Den Haag
Jaar
2019 / 2013 / 2005
Dienst
Content development, ruimtelijk ontwerp, grafisch ontwerp, creative direction

Iedereen houdt van spelen

Iedereen houdt van spelen, pubers al helemaal. Daarom hebben we een 3d-game gemaakt, in een knalgeel labyrint. Dertien kabinetten die elk een totaal andere, interactieve wereld laten zien. Elk met een eigen onderwerp. In de game speelt de eigen collectie van het museum een rol en tegelijk ontdek je hoe je de wereld om je heen kunt vormgeven, samen en alleen.

Floor plan of the Wonderkamers
Wonderkamers 2.0
Je tablet laat zien welke ruimte je hierna bezoekt. Je hebt de hele ruimte voor jezelf!

Gebruik al je zintuigen

Elke ruimte is anders, maar ze hebben één ding gemeen: jij brengt de ruimte tot leven. Dans, raak aan, voel, ruik, kijk en onderzoek, en ontdek kunst vanuit een totaal nieuw perspectief.

wonderkamers 2.0, Gemeentemuseum Den Haag
Raak een materiaal aan en zie hoe het tot leven komt in de handen van vakmensen.
Wonderkamers 2.0
Dans samen met Mondriaan de Victory Boogie Woogie.

Het was zó leuk dat we na twee uur nog lang niet alles hadden gezien en gedaan. Een paar maanden later stonden we alweer op de stoep!

Bezoeker van de tentoonstelling
wonderkamers 2.0
wonderkamers 2.0
Altijd al een schilderij willen aanraken? Hier mag het!
wonderkamers 2.0
Loop over de catwalk in mode van weleer. Licht, camera, actie!
Wonderkamers 2.0
wonderkamers 2.0

Verdwalen is juist goed

‘De spelende mens en het paleis met de 1000 kamers’ van Constant Nieuwenhuys is de inspiratie voor Wonderkamers. Dwalen, verdwalen, vrijheid, ontmoetingen, het oneindige, het gevoel dat kunst alle kanten op kan gaan, daar gaat het om. Het labyrint is een metafoor voor wat kunst zou kunnen zijn.

wonderkamers 2.0
Pas de hele modecollectie van het museum, van de 17e eeuw tot nu.
Wonderkamers zoom in
Wonderkamers 3.0
Dwalen, verdwalen, vrijheid, ontmoetingen, het oneindige, het gevoel dat kunst alle kanten op kan gaan. Dáár gaat het om.
Wendy

Wendy SnoekLead Designer KDJ

Driedelige collage

wonderkamers 2.0
In de finale van het spel ontwerp je je eigen digitale Wonderkamer. Deze kamer kun je uploaden naar de Wonderwereld: een steeds groeiend universum van virtuele wonderen en een spectaculaire audiovisuele ervaring.
wonderkamers 2.0
wonderkamers 2.0

Awards

Children in Museums Award 2015

  • Genomineerd

Dutch Game Award 2014

  • Best Applied Game Design, winnaar

Museums+Heritage Awards 2014

  • International, Highly Commended

Herengracht Industrie Prijs 2014

  • Genomineerd

MuseumNext Award 2014

  • Innovation, eervolle vermelding

De Nederlandse Designprijzen 2006

  • Exhibition & Experience Design, winnaar

International Design and Communication Awards 2014

  • Best Scenography for a Permanent Collection, winnaar

Thea Award 2014

  • Outstanding Achievement

Design Week Awards 2014

  • Genomineerd

IDA International Design Awards 2013

  • Eervolle vermelding

Cinekid Leeuw 2014

  • Best New Media Production, Finalist

Klaar om samen een speelse tentoonstelling te maken?