EEN EMPATHISCHE BLIK OP OORLOG
The Story of Emily
Deze tentoonstelling vertelt het verhaal van de Tweede Anglo-Boerenoorlog (1899–1902) in Zuid-Afrika en de nasleep ervan, met speciale aandacht voor het activisme van feministe Emily Hobhouse. In het midden van een escalerende oorlog en immens menselijk leed, koos Emily een ander pad: in plaats van mee te werken aan vernietiging, zette zij zich in voor het behoud van menselijkheid. In The Story of Emily nodigen we bezoekers uit om, net als Emily, de vele kanten van dit beladen verleden door een bril van empathie en mededogen te bekijken.
- Locatie
- St Ive, Liskeard (UK)
- Klant
- The Story of Emily
- Jaar
- 2024
- Dienst
- Turn-key

Driedelige collage
Een filmische ervaring
In vierentwintig opeenvolgende audiovisuele ruimtes worden bezoekers een vlieg op de muur in het verhaal van Emily. Je loopt door een filmset van haar leven. Een audioverhaal leidt je stap voor stap langs historische scènes, waarbij het perspectief voortdurend wisselt tussen Boeren, Britse soldaten en de zwarte bevolking. Scenografie, originele objecten en animaties zijn naadloos gesynchroniseerd het dynamische licht in de ruimte, waardoor je als bezoeker helemaal opgaat in de ervaring.

Driedelige collage



Vele perspectieven
Hoe breng je bezoekers zo dicht mogelijk bij het geleefde verleden van de Boerenoorlog? Door meerdere perspectieven levendig te tonen en individuele keuzes in hun historische context te plaatsen, wekt de tentoonstelling mededogen op voor mensen aan alle kanten van het conflict. Temidden van de verwoesting toont het ook hoe uitzonderlijk, en hoe moeilijk, het is om trouw te blijven aan je morele kompas. Dat is precies wat Emily Hobhouse deed. Ze liet zich niet meeslepen door geweld of discussies over wie hier schuld draagt, maar richtte haar aandacht op degenen die het zwaarst leden: de vrouwen en kinderen in de kampen.



Een oog voor detail
Een meeslepende ervaring als deze kan al snel gekunsteld of onecht aanvoelen. Om de authenticiteit van het verhaal te benadrukken, gebruikten we veel originele objecten, foto’s en de taal uit die tijd. Objecten vormen een essentieel onderdeel van de vertelling: vitrines lichten op tijdens de getimede scènes om de collectie in de spotlight te zetten. Die authenticiteit gaat verder dan de objecten die tentoongesteld worden. Alles is zo historisch accuraat mogelijk: van het wasgoed aan de lijn tot de manier waarop deuren opengaan in Zuid-Afrikaanse boerderijen.
Momentopname
De stoel en het bureau in de kamer die Emily’s laatste dagen verbeeldt, zijn gedetailleerde replica’s van haar echte meubels. Het bureau ligt bezaaid met correspondentie met haar vriendin Tibbie, de boekenkast is gevuld met boeken die Emily in het echt zou hebben gelezen, en aan de muur hangen foto’s van haar op verschillende leeftijden—veel daarvan afkomstig van een van haar nazaten. Alles voelt alsof Emily nét de kamer heeft verlaten.
Reconstructies
Een 360° virtual reality-film brengt bezoekers terug naar 1901 en geeft een indringend inkijkje in het leven in een Brits concentratiekamp. Gefilmd bij Johannesburg, met een cast en crew van meer dan 80 personen, volgt deze film een Boerenvrouw terwijl ze rouwt om haar zieke kind.
Decorstukken
Van de pijp in de herensociëteit van Chamberlain tot het gereedschap bij de haard: elk voorwerp is zorgvuldig gekozen of ontworpen om zo authentiek mogelijk aan te voelen. Voor het vinden en namaken van deze items werkten we nauw samen met experts uit zowel het Verenigd Koninkrijk als Zuid-Afrika.
Project data
- 133specifiek voor deze tentoonstelling aangeschafte objecten te zien
- 20+partijen werkten met ons aan dit project
- 96%bezoekers raden dit museum zeer aan bij vrienden

De technische perfectie en authenticiteit van de tentoonstelling worden alleen geëvenaard door de aangrijpende kracht van het verhaal dat er verteld wordt. Ongelooflijk.



Awards
International Design Awards 2025
- Bronze winner