EEN EMPATHISCHE BLIK OP OORLOG

The Story of Emily

Te zien

Deze tentoonstelling vertelt het verhaal van de Tweede Anglo-Boerenoorlog (1899–1902) in Zuid-Afrika en de nasleep ervan, met speciale aandacht voor het activisme van feministe Emily Hobhouse. In het midden van een escalerende oorlog en immens menselijk leed, koos Emily een ander pad: in plaats van mee te werken aan vernietiging, zette zij zich in voor het behoud van menselijkheid. In The Story of Emily nodigen we bezoekers uit om, net als Emily, de vele kanten van dit beladen verleden door een bril van empathie en mededogen te bekijken.

Locatie
St Ive, Liskeard (UK)
Klant
The Story of Emily
Jaar
2024
Dienst
Turn-key
Audio stories begin to play as you enter each room, bringing you close to Emily and her contemporaries.
Audioverhalen die beginnen te spelen als je een ruimte binnen komt brengen je dichtbij Emily en haar tijdgenoten.

Driedelige collage

Een filmische ervaring

In vierentwintig opeenvolgende audiovisuele ruimtes worden bezoekers een vlieg op de muur in het verhaal van Emily. Je loopt door een filmset van haar leven. Een audioverhaal leidt je stap voor stap langs historische scènes, waarbij het perspectief voortdurend wisselt tussen Boeren, Britse soldaten en de zwarte bevolking. Scenografie, originele objecten en animaties zijn naadloos gesynchroniseerd het dynamische licht in de ruimte, waardoor je als bezoeker helemaal opgaat in de ervaring.

In de 'Verbrande aarde' ruimte smeekt Susanna soldaat Peter Palmer om haar huis niet in brand te steken. Peter twijfelt, maar moet zijn bevelen volgen. De bezoeker staat voor de keuze: pak jij de fakkel op?
Captivated audience.

Driedelige collage

Schuif aan tafel bij een Boerenfamilie in Zuid-Afrika voor een laatste maaltijd en gebed voordat de mannen vertrekken om te vechten in de oorlog.
A space that responds to you: when you step up to the murky pond, your shadow reveals stories about rations and water in the camps during the War.
Een ruimte die op jou reageert: wanneer je naar de vijver loopt, onthult je schaduw verhalen over rantsoenen en water in de kampen tijdens de oorlog.
Hear mily's speech at the new monument for women and children that died during the Boer war.
Luister naar Emily’s toespraak bij het nieuwe monument voor de vrouwen en kinderen die tijdens de Boerenoorlog zijn omgekomen.
Floor plan of the War Rooms at the Story of Emily.

Vele perspectieven

Hoe breng je bezoekers zo dicht mogelijk bij het geleefde verleden van de Boerenoorlog? Door meerdere perspectieven levendig te tonen en individuele keuzes in hun historische context te plaatsen, wekt de tentoonstelling mededogen op voor mensen aan alle kanten van het conflict. Temidden van de verwoesting toont het ook hoe uitzonderlijk, en hoe moeilijk, het is om trouw te blijven aan je morele kompas. Dat is precies wat Emily Hobhouse deed. Ze liet zich niet meeslepen door geweld of discussies over wie hier schuld draagt, maar richtte haar aandacht op degenen die het zwaarst leden: de vrouwen en kinderen in de kampen.

In the upside-down parliament, Emily's increasing alarms about the situation in the camps fall on deaf ears.
In dit parlement staat de wereld op zijn kop, wanneer Emily's waarschuwingen over de situatie in de kampen telkens op dovemansoren stuiten.
The British and Boers are divided into two sides in the Guerrilla room. A video animation directs your attention to each side, contrasting the perspectives and struggles.
In de Guerrillaruimte staan Britten en Boeren lijnrecht tegenover elkaar. Een video-animatie stuurt je blik van de ene kant naar de andere en laat zo de uiteenlopende perspectieven en worstelingen zien.
Two visitors listening to their audio tour look up with expressions ranging from shock to bewilderment.

Een oog voor detail

Een meeslepende ervaring als deze kan al snel gekunsteld of onecht aanvoelen. Om de authenticiteit van het verhaal te benadrukken, gebruikten we veel originele objecten, foto’s en de taal uit die tijd. Objecten vormen een essentieel onderdeel van de vertelling: vitrines lichten op tijdens de getimede scènes om de collectie in de spotlight te zetten. Die authenticiteit gaat verder dan de objecten die tentoongesteld worden. Alles is zo historisch accuraat mogelijk: van het wasgoed aan de lijn tot de manier waarop deuren opengaan in Zuid-Afrikaanse boerderijen.

  • Replicas in the room Emily's Last Days: A desk is splattered with papers and books. An intricately handmade chair is positioned next to it. On the wall behind, you see small frames with pictures of Emily Hobhouse in it.

    Momentopname

    De stoel en het bureau in de kamer die Emily’s laatste dagen verbeeldt, zijn gedetailleerde replica’s van haar echte meubels. Het bureau ligt bezaaid met correspondentie met haar vriendin Tibbie, de boekenkast is gevuld met boeken die Emily in het echt zou hebben gelezen, en aan de muur hangen foto’s van haar op verschillende leeftijden—veel daarvan afkomstig van een van haar nazaten. Alles voelt alsof Emily nét de kamer heeft verlaten.

  • Silhouette of a visitor in front of a projection on the wall, where three actors in simple clothes walk in a dune landscape under a blue sky.

    Reconstructies

    Een 360° virtual reality-film brengt bezoekers terug naar 1901 en geeft een indringend inkijkje in het leven in een Brits concentratiekamp. Gefilmd bij Johannesburg, met een cast en crew van meer dan 80 personen, volgt deze film een Boerenvrouw terwijl ze rouwt om haar zieke kind.

  • A smoking pipe, ash tray and a whiskey glass on a table in front of a projection of Winston Churchill in a chair.

    Decorstukken

    Van de pijp in de herensociëteit van Chamberlain tot het gereedschap bij de haard: elk voorwerp is zorgvuldig gekozen of ontworpen om zo authentiek mogelijk aan te voelen. Voor het vinden en namaken van deze items werkten we nauw samen met experts uit zowel het Verenigd Koninkrijk als Zuid-Afrika.

Project data

  • 133specifiek voor deze tentoonstelling aangeschafte objecten te zien
  • 20+partijen werkten met ons aan dit project
  • 96%bezoekers raden dit museum zeer aan bij vrienden
A note typed on a typewrite that reads: 'A very moving story told brilliantly in sound and picture. Very harrowing in parts and a lesson to us all.'

De technische perfectie en authenticiteit van de tentoonstelling worden alleen geëvenaard door de aangrijpende kracht van het verhaal dat er verteld wordt. Ongelooflijk.

Bezoeker van de tentoonstelling
A postcard with an embellished logo and red ink between the keys of a typewriter. The note reads: 'This is by far the most impressive piece of historical storytelling I have ever seen.'
Bezoekers kunnen hun gedachten over de tentoonstelling achterlaten op een typemachine, net als Emily.
A note typed on a typewriter that reads: 'I am called Emily and I think that one day I could be just like her!!! She is amazing and everyone should look up to her.'
Overview image of the last space of the exhibition. The walls and floors are covered in newspaper, and in the corner stand three tables with typewriters. Above them papers hang on a wooden board, engraved with the text 'A penny for your thoughts'. Above visitors heads, a monumental printing press installation turns slowly.

Awards

International Design Awards 2025

  • Bronze winner

Heb jij ook een verhaal te vertellen?

Neem contact op!