De Villa is onze voorstelling van hoe het zou zijn om in de Romeinse tijd te leven. We verbeelden een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, die is gebaseerd op het werk van vele experts. Als curatoren van het museum en de villa werkten we samen met Southwest Heritage en een grote groep historici, archeologen en experts in antiek loodgieterswerk. De informatie die zij aanleverden hebben wij vertaald naar videoproducties, audiotours, interactieve spellen, vitrines en vertellingen – zodat het verhaal voor de bezoeker tot leven komt.
TIJDREIS
Roman Villa Museum

In Somerset vormt de opgraving van de vierde-eeuwse Romeinse Villa Ventorum de basis voor een nieuwe culturele beleving: het Roman Villa Museum. Het grootste deel van de restanten van de villa ligt nog onder de grond. Een klein deel is opgegraven en is te bewonderen in het museum, dat zwevend boven dit stuk van de ruïne is gebouwd. Hoe is jouw leven anders dan – of juist hetzelfde als – dat van een Romein in Groot-Brittannië 1600 jaar geleden? Dat ontdek je in het Roman Villa Museum. Het bestaat uit twee delen: een museum met feitelijke informatie en originele objecten, en een historische reconstructie van de Villa Ventorum.
- Locatie
- Somerset (UK)
- Klant
- The Newt in Somerset
- Jaar
- 2022
- Dienst
- Turn-key: concept, ruimtelijk ontwerp, grafisch ontwerp, art direction, content development, installatie
In de schoenen van een Romein
Driedelige collage



Reis terug in de tijd
Na een wandeling over het landgoed van The Newt ruil je je modderlaarzen in voor Romeinse sandalen van het museum en stap je terug in de tijd. De introductiefilm op een panoramisch scherm van 180 graden neemt je mee naar het jaar 351, het hoogtepunt van de Romeinse overheersing in Engeland. Verderop ontdek je hoe het dagelijks leven in Britannia er toen uitzag. Audiobeelden en interactieve spellen laten zien hoe de Romeinen werkten, leefden, recht spraken en gokten. Bezoekers kruipen zelf in de huid van een Romeinse Brit door een bruiloft mee te maken, een munt te ontwerpen of een nieuw kapsel uit te proberen.
Driedelige collage



De muren kunnen praten
In de witte muren van het museum liggen talloze verhalen verzonken. Hoe dichterbij je komt, hoe meer lagen je ontdekt. Door de muren aan te raken komen ze tot leven: je activeert films, animaties, locatiegestuurde audioverhalen en interactieve spellen. Met doorkijkjes en kijkhuisjes nodigen we de bezoeker uit om de informatie zelf te ontdekken. Er zijn ook archeologische vondsten uit de originele woning zoals een mozaïeken vloer. Later zie je ze terug in de Villa in hun oorspronkelijke context.

De barrières van tijd vervagen

Het museum vormt de opmaat naar Villa Ventorum (de villa van de winden), een levensgrote reconstructie van een woning uit de vierde eeuw. Binnen voelt het alsof de bewoners elk moment kunnen binnenlopen: het bad is gevuld met water en het haardvuur brandt. De warmte van het vuur, rokende olielampen en kruidige geuren zorgen voor een zintuiglijke ervaring die het verre verleden tot leven brengt.


Doe als de Romeinen
Bezoekers kruipen in de huid van een Romein: ze proberen het bed en schuiven aan in de keuken. In de intuïtieve audiotour, die Kossmanndejong ontwikkelde samen met Lucy Jago en Usomo, vertelt de huishoudster over het feest dat die avond plaats zal vinden. Ook de bezoekers zijn uitgenodigd: met een VR-bril begeven ze zich tussen de uitgelaten Romeinse gasten in de Villa.
Driedelige collage





Een grootschalig onderzoeksproject


Awards
International Design Awards 2022
- Eervolle vermelding