Kossmanndejong
|
UW BROWSER IS VEROUDERD.

Update uw browser voor de beste gebruikerservaring, of contacteer ons voor een ouderwets analoog gesprek via +31 20 420 8890 of
info@kossmanndejong.nl

Wij adviseren de laatste versie van Google Chrome:

YOUR BROWSER IS OUTDATED

Update your browser to get the best experience, or contact us for an old-fashioned analog conversation via +31 20 420 8890 or info@kossmanndejong.nl

We recommend using the latest version of Google Chrome:

Play

Projectietest voor het namenmonument. Nu staat alles nog leeg. Onze koloniale erfenis

24.05.2022 bij 15:17 door Wendy Snoek

Groeiende staalconstructies.

05.04.2022 bij 14:00 door Lucandrea Baraldi

Play

De perfecte plek voor de reiger.

21.03.2022 bij 10:33 door Herman Kossmann

Play

Kunstenares Celia Smith installeert haar vogels zwerm kunstwerk. The Voice of Urban Nature

23.02.2022 bij 17:02 door Michel de Vaan

Langzaam maar zeker naar de opening op 8 februari! Ons Land

01.02.2022 bij 17:34 door Remco Swart

In samenwerking met fotograaf Sander van den Bosch meten en fotograferen we alle vloeren van het paleis. Bezoekers lopen straks over 'onzichtbare' tapijten, om zo dicht mogelijk bij de originele sfeer van de vertrekken te komen. Paleis Het Loo

26.01.2022 bij 12:54 door Robin Schijfs

Play

Voorzichtig wordt een skelet van een python op z'n plek gehesen. Groote Museum

24.01.2022 bij 14:13 door Michel de Vaan

Na al die dagen thuis achter een scherm, is het heel fijn om eindelijk wat hands-on te experimenteren met projecties en verschillende lagen van transparante stoffen... Natuur

07.12.2021 bij 17:33 door Pauline Fer

Werk in uitvoering voor Museum Sophiahof. In voorbereiding…

02.12.2021 bij 17:28 door Remco Swart

Play

Schetsen voor een kindertour

25.11.2021 bij 09:35 door Annika Jacobs

Play

Op blote voeten een tentoonstelling in? Samen met het Stapferhaus bekijken we wat dit oplevert voor de beleving van de bezoeker... Natuur

24.11.2021 bij 18:23 door Robin Schijfs

Met een paar kickoff dagen (en nachten) in de bergen van Zwitserland, zijn we het schetsontwerp voor de nieuwe Natuur-tentoonstelling van het Stapferhaus stevig begonnen! Natuur

30.09.2021 bij 11:09 door Robin Schijfs

Play

Het schoonmaken van de boomwortels voordat ze naar het plafond gehesen worden Groote Museum

25.09.2021 bij 12:29 door Michel de Vaan

Frezen van het reliëf van de aarde minus water uit een speciaal schuim. Hier laten we zien hoe weinig drinkbaar water er eigenlijk op aarde is . Groote Museum

30.06.2021 bij 12:04 door Michel de Vaan

Play

Super spannend moment, we kregen de panelen van de ” 4 visies op het Antropoceen ” doos die we maakten voor de Biënnale van Wenen 2021 voor het eerst te zien! In voorbereiding…

12.05.2021 bij 12:00 door Lea Chenot

Play

Een lege We The Curious, vlak voordat de tentoonstelling wordt geïnstalleerd! Project What If

01.02.2021 bij 12:19 door Ina Meininghaus

Play

Veiligheid versus functionaliteit: op zoek naar de beste koptelefoon die gebruikt kan worden in een werkende fabriek Expeditie HVC

07.01.2021 bij 17:39 door Roel Bolhuis

Play

'under construction': de nieuwe tijdelijke tentoonstelling in het Huis van de Europese Geschiedenis wordt opgebouwd... Fake (f)or Real

07.01.2021 bij 17:32 door Tsur Reshef

On view

Spaces of
togetherness

Onze koloniale erfenis

Tropenmuseum, Amsterdam (NL)

De koloniale erfenis heeft impact op ongeveer alles in ons dagelijks bestaan, van macro-economisch systeem tot taalgebruik en van godsbeleving tot ons dagelijks eten. De nieuwe permanente tentoonstelling Onze Koloniale Erfenis wil die impact laten zien en bevragen. Het Tropenmuseum, oorspronkelijk gebouwd als Koloniaal Instituut, is zelf zo’n koloniale erfenis. Later werd het een museum van wereldculturen maar een groot deel van haar collectie is afkomstig uit Nederlands’ voormalige koloniën, en is gekregen, gestolen en verzameld vanuit een koloniale blik. Net als in het normatieve koloniale geschiedenisverhaal komen perspectieven van buiten deze norm nog maar weinig aan bod. Voor die andere perspectieven wilden we hier juist alle ruimte bieden.

Locatie
Amsterdam, NL
Klant
Nationaal Museum voor Wereldculturen
Jaar
2022
Oppervlakte
1200 m2
Status
Permanent
Rol
Concept, ruimtelijk ontwerp, grafisch ontwerp
Team
Wendy Snoek (lead), Femke Bijlsma, Sietske Sips, Nils Mork, Nisala Saheed, Serena Bigatti, Remco Swart
In samenwerking met
AFARAI
Lichtontwerp
Heinz Loopstra Light Design
Bouw
Brandwacht en Meijer, MAV techniek
Kunst in opdracht
Avantia Damberg, Gladys Paulus, Farida Sedoc
Introductiefilm
Bibi Fadlalla
Namenmonument
Studio Bertels
Privilege piramide
Mounir Samuel
Muziek installatie winti, muzik di zumbi & tambú
Vernon Chatlein
Audio installatie taal
Prof. Soortkill i.s.m. De Stroom
Interactives
YIPP
Audiotour
Dija Kabba, Jesper Buursink, Mitchell van Ommeren, Isabelle Britto
Overige audiovisuele producties
Gado Gado Filmproducties, Shosho, DEGASTEN, Stratenmakers audiocollectief
Spaces of Togetherness

Buiten het koloniale systeem – en ondanks dit systeem – is er altijd ruimte waar veerkracht, creativiteit en verzet mensen samenbrengt om samen controle te behouden over hun eigen leven. Deze plekken, gewoontes en rituelen, deze Spaces of Togetherness, vormen de basis van het ontwerpconcept. Het verhaal van Onze Koloniale Erfenis wordt verteld in 9 scenes, ieder met een eigen thema en eigen Space of Togetherness in de hoofdrol. Op de plattegrond zie je de cirkels en vierkanten waar midden in de ruimtes plek is gemaakt voor nieuwe verhalen: de perspectieven van buiten, tussen of tegen het koloniale systeem.

Het voelen van een verhaal

Ook in vorm stellen koloniale machtsstructuren aan de kaak. Vanaf de eerste blik zetten we poëtische metaforen in om dat voelbaar te maken. In de eerste ruimte waaieren cirkels van blauwe voile als druppels uiteen vanuit een centraal punt. Het verbeeldt de aantrekkingskracht die de inheemse culturele “schatten” uitoefenden op de koloniale mogendheden. Niet de koloniale positie, maar de bestaande inheemse cultuur staat centraal. Verderop gaat het over het koloniale wereldbeeld van de aarde als supermarkt, waarin alles zomaar beschikbaar en te koop is. Dit is vertaald naar een modulair ingerichte ruimte opgebouwd uit gestandaardiseerde groothandel-kratjes.

Samenwerken en dialoog

Net als onze opdrachtgever zijn wij ook onderdeel van een systeem dat -onbedoeld- bepaalde verhoudingen in stand houdt. Het verhaal van Onze Koloniale Erfenis vraagt om een kritische houding. Die kritische houding wilden we in onze werkwijze inbouwen. Daarom organiseerden we een meerstemmig proces. Kossmanndejong en AFARAI trokken samen op voor het concept en ontwerp van de tentoonstelling. De intensieve samenwerkingsvorm, die overigens ook het museum, ervaringsdeskundigen, experts en talloze partners betrof, zorgde ervoor dat alle ideeën en keuzes voortdurend werden bevraagd, tegen het licht gehouden en ondersteboven gekeerd.

Het is niet zwart-wit

De grenzen tussen een Space of Togetherness en het koloniale systeem zijn vaak poreus. Het is geen binair systeem, en dat laten we zien. Bijvoorbeeld bij het thema spiritualiteit: waar de kerk eerst deel was van het koloniale systeem, werd zij geleidelijk ook steeds meer vermengd met inheemse spiritualiteit, en werd ze soms zelfs een broeinest van verzet tegen het koloniale systeem. Het laatste thema van de tentoonstelling is “straat”. Hier worden bezoekers uitgenodigd om samen vorm te geven aan de koloniale erfenis. Wat wil je meenemen? Wat laat je achter? Wat ga je zelf doen? Je kan stemmen door te gaan staan bij een stelling waar je het mee eens bent, en je positie vergelijken met die van andere bezoekers. Je merkt al snel: vaak is het niet zo zwart-wit.

Een beetje houvast

Juist voor deze tentoonstelling wilden we het koloniale gebouw een prominente rol geven in de scenografie. Om de complexe inhoud in een heldere inhoudelijke en ruimtelijke structuur te vangen lieten we ons leiden door de architectonische opzet van het gebouw zelf. Het museum bestaat uit open galerij-zalen rondom een monumentale lichthal. De neoklassieke bogen geven ritme en structuur. Ruimtelijk vraagt dit om een lineaire vertelling. Maar binnen elk thema kies je je eigen pad zodat  bezoekers zelf verbanden leggen tussen de losse verhalen. Door zichtlijnen te ensceneren tussen de verschillende scenes ontstaan ook visueel verbanden.  Zo plaatsten we het namenmonument op de meest centrale plek, zodat zij vanuit alle galerijen rondom zichtbaar is. Kleur vormt hier een belangrijk structurerend middel. Omdat de tentoonstelling een aaneengesloten ervaring is met nauwelijks tussenwanden, helpen de uitgesproken kleuren je oriënteren.