JIJ BENT DEEL VAN DE GESCHIEDENIS
Haus der Geschichte
Duitsland moet zich na de Tweede Wereldoorlog steeds opnieuw uitvinden. In het Haus der Geschichte maak je die transformatie van dichtbij mee. Uit de brokstukken van de oorlog bouwt Duitsland zich op, splitst in tweeën, wordt weer één, en moet het land zich opnieuw profileren in een nieuwe, snel globaliserende wereld. Onze uitdaging: Hoe houd je genoeg afstand om deze recente geschiedenis te duiden, en breng je tegelijkertijd dichtbij genoeg zodat mensen echt voelen dat het ook hun eigen verhaal is?
- Locatie
- Bonn (DE)
- Klant
- Haus der Geschichte
- Jaar
- 2025
- Dienst
- ruimtelijk ontwerp (LPH 1-7), grafisch ontwerp, media concept, productiemanagement


Geschiedenis bestaat uit mensen...
Geschiedenis is niet iets dat ons overkomt. Het is de optelsom van de acties van mensen. Mensen hebben de geschiedenis geleefd, gekleurd, gevormd en veranderd. Ze hebben keuzes gemaakt. Blijven of gaan, protesteren of meewerken, ik of wij. De focus op het persoonlijke vormt de leidraad door de tentoonstelling heen.

... en jij bent daar één van!
Ook jij bepaalt de richting van de geschiedenis. En de geschiedenis bepaalt jou. Die persoonlijke relatie tot het verleden willen we voelbaar maken. Aan de hand van grote interactieve installaties stappen we op elke verdieping even buiten de tijdlijn van de tentoonstelling. We laten bezoekers kennis maken met de mensen die ons voorgingen in de tijd, en we nodigen uit de overeenkomsten te zoeken. Waar je woont, hoe je heet, en waar je je voor inzet: zij waren niet heel anders dan wij. Hun acties van toen hebben invloed op ons leven van nu.

Geschiedenis is niet iets dat je zomaar overkomt, het is iets dat je actief samen maakt. We willen een gevoel van verantwoordelijkheid aanwakkeren in onze bezoekers: jij hebt invloed op het heden, en daarmee op de toekomst!

Ruimtelijke metaforen
Een grootse geschiedenis vraagt om een monumentale aanpak. Om de grote lijnen voor bezoekers duidelijk zichtbaar te maken, deelden we de tentoonstelling op in vier tijdperken, elk met een eigen ruimtelijke metafoor. Een groot gebaar verbindt de ruimte, en onderscheidt de tijdperken duidelijk van elkaar. Binnen de ruimtelijke metafoor kunnen bezoekers uiteenlopende verhalen en scènes tegenkomen, van de houten stoel in Gorbatsjov’s buitenhuis tot de teckel-mascotte van de Olympische spelen in München.


Driedelige collage


Werken met het gebouw

Daglicht
Het glazen dak van het museum laat veel daglicht binnen. Onze gebruikelijke projectoren laten we daarom thuis. In plaats daarvan gebruiken we LED-schermen, en spelen we met schaduwen van objecten en hoge constructies, zoals het netwerk in het vierde tijdperk. Van de hoogte maken we dankbaar gebruik met hoge wanden en enorme objecten, zoals de drie gestapelde containers.

Architectuur
De architectuur van het gebouw is prominent aanwezig in de tentoonstelling. We wilden de architectuur niet verstoppen, maar versterken. Daarom zijn we zoveel mogelijk van de muren van het gebouw afgebleven. Het natuursteen blijft zichtbaar tussen de scenografisch elementen door.

Routing
We hebben de oorspronkelijke bezoekerreis door de tentoonstelling omgedraaid. Bezoekers lopen nu eerst een lange hellingbaan op, en dalen vervolgens af door de tentoonstelling heen. Vanaf de bovenste verdiepingen ontstaan er zo allerlei spannende zichtlijnen verder de tentoonstelling in. Bezoekers hebben meer overzicht, en de hellingsbanen naar beneden worden momentjes van reflectie en anticipatie.



