Kossmanndejong
|
UW BROWSER IS VEROUDERD.

Update uw browser voor de beste gebruikerservaring, of contacteer ons voor een ouderwets analoog gesprek via +31 20 420 8890 of
info@kossmanndejong.nl

Wij adviseren de laatste versie van Google Chrome:

YOUR BROWSER IS OUTDATED

Update your browser to get the best experience, or contact us for an old-fashioned analog conversation via +31 20 420 8890 or info@kossmanndejong.nl

We recommend using the latest version of Google Chrome:

Play

Projectietest voor het namenmonument. Nu staat alles nog leeg. Onze koloniale erfenis

24.05.2022 bij 15:17 door Wendy Snoek

Groeiende staalconstructies.

05.04.2022 bij 14:00 door Lucandrea Baraldi

Play

De perfecte plek voor de reiger.

21.03.2022 bij 10:33 door Herman Kossmann

Langzaam maar zeker naar de opening op 8 februari! Ons Land

01.02.2022 bij 17:34 door Remco Swart

In samenwerking met fotograaf Sander van den Bosch meten en fotograferen we alle vloeren van het paleis. Bezoekers lopen straks over 'onzichtbare' tapijten, om zo dicht mogelijk bij de originele sfeer van de vertrekken te komen. Paleis Het Loo

26.01.2022 bij 12:54 door Robin Schijfs

Na al die dagen thuis achter een scherm, is het heel fijn om eindelijk wat hands-on te experimenteren met projecties en verschillende lagen van transparante stoffen... Natuur

07.12.2021 bij 17:33 door Pauline Fer

Werk in uitvoering voor Museum Sophiahof. In voorbereiding…

02.12.2021 bij 17:28 door Remco Swart

Play

Schetsen voor een kindertour

25.11.2021 bij 09:35 door Annika Jacobs

Play

Op blote voeten een tentoonstelling in? Samen met het Stapferhaus bekijken we wat dit oplevert voor de beleving van de bezoeker... Natuur

24.11.2021 bij 18:23 door Robin Schijfs

Met een paar kickoff dagen (en nachten) in de bergen van Zwitserland, zijn we het schetsontwerp voor de nieuwe Natuur-tentoonstelling van het Stapferhaus stevig begonnen! Natuur

30.09.2021 bij 11:09 door Robin Schijfs

Play

Het schoonmaken van de boomwortels voordat ze naar het plafond gehesen worden Groote Museum

25.09.2021 bij 12:29 door Michel de Vaan

Frezen van het reliëf van de aarde minus water uit een speciaal schuim. Hier laten we zien hoe weinig drinkbaar water er eigenlijk op aarde is . Groote Museum

30.06.2021 bij 12:04 door Michel de Vaan

Play

Super spannend moment, we kregen de panelen van de ” 4 visies op het Antropoceen ” doos die we maakten voor de Biënnale van Wenen 2021 voor het eerst te zien! In voorbereiding…

12.05.2021 bij 12:00 door Lea Chenot

Play

Een lege We The Curious, vlak voordat de tentoonstelling wordt geïnstalleerd! Project What If

01.02.2021 bij 12:19 door Ina Meininghaus

Play

Veiligheid versus functionaliteit: op zoek naar de beste koptelefoon die gebruikt kan worden in een werkende fabriek Expeditie HVC

07.01.2021 bij 17:39 door Roel Bolhuis

Play

'under construction': de nieuwe tijdelijke tentoonstelling in het Huis van de Europese Geschiedenis wordt opgebouwd... Fake (f)or Real

07.01.2021 bij 17:32 door Tsur Reshef

Play

De laatste loodjes voordat het Coronelpaviljoen op de Portugees-Israëlietische begraafplaats Beth Haim wordt geopend! Coronelpaviljoen

29.11.2020 bij 14:30 door Remco Swart

Play

Alles in goede handen bij Fiction Factory Museum van de Geest

07.11.2020 bij 17:32 door Femke Bijlsma

On view

Verrassende
Verbanden

Groote Museum

ARTIS, Amsterdam (NL)

In het Groote Museum ga je op een persoonlijke expeditie. Je neemt je eigen lichaam mee en spiegelt het continue aan allerlei onderdelen van de natuur zoals planten, dieren en microben. Je komt erachter dat je veel meer verbonden bent met die natuur dan je dacht. Het zit in je, je bent er onderdeel van, en zonder kan je niet bestaan. Wat maakt je tot wie je bent? Hoe verschil je van een salamander? Zeggen je schoenen iets over hoe verbonden je bent met de aarde? Dit museum is voor iedereen die openstaat om zichzelf en de eigen omgeving te bevragen. Kossmanndejong maakte het tentoonstellingsontwerp van het Groote Museum en ontwikkelde het concept samen met Artis.

Locatie
Amsterdam (NL)
Klant
Stichting Natura Artis Magistra
Jaar
2022
Status
Permanent
Rol
Concept, content development, spatial design
Team
Michel de Vaan (lead), Mark de Jong, Robin Schijfs
Bouw
BRUNS, Fiction Factory
Concept, content, design
Peter den Dekker, Eveline Hensel, Haig Balian, Marjolein Drenth, Michel de Vaan (KDJ)
Projectmanagement
Harrie Knol
Art direction
Haig Balian
Collectie
Bettine Verkuylen, Colette Olof
Tekst
Anneke van Huisseling
Lichtontwerp
Simon Corder
Geluidsontwerp
Pablo Lamar
Film, animatie
BIND
Media-installatie
ART+COM Studios, Yipp
AV-installatie
Ata-tech
Een ander soort museum

We geven de bezoeker niet de traditionele handvatten die je vertellen wat je moet doen en denken. Het museum geeft inzichten, maar trekt geen conclusies. Hier mag je gewoon even ‘zijn’. Bij binnenkomst hangt een enorm vraagteken. Op een scherm eronder zie je jezelf staan in de ruimte. Ineens vliegt het dak van het gebouw, en kijken enorme dieren naar binnen. Ben je als mens wel zo groot? Verderop in de geurtunnel gaat het niet om wát je ruikt, maar wat het met je dóet. Soms word je ontregeld door een soundscape van een oorverdovende stortbui die door het hele museum raast. Het Groote Museum is een plek waar je natuur kan ervaren met je hele lichaam.

Een tegendraadse beeldtaal

Het gebouw is het enige echte collectiestuk. Het is in 1855 gemaakt om de natuur te bestuderen en te ordenen. Omdat we die geschiedenis willen laten zien gaven we het gebouw zoveel mogelijk de ruimte. De centrale as lieten we bijvoorbeeld helemaal vrij. Soms gaat onze beeldtaal er juist tegenin, en laat zien hoe onze blik op de natuur de afgelopen 150 jaar is veranderd. Het verhaal zit niet netjes in vitrines, gesorteerd volgens biologische klasse. De vitrinedeuren zijn open en de barrière van het glas is zoveel mogelijk doorbroken. In de Oostvleugel is een nieuwe werkplaats voor iedereen waar elke dag wat gebeurd. Zo vervagen de grenzen tussen het gebouw, de tentoonstelling, de bezoekers en de natuur.

Observeren, associëren en poëzie

Alexander von Humboldt is een belangrijke inspiratiebron voor het Groote Museum. Von Humboldt was één van de laatste generalisten, en bestudeerde biologie, geologie, filosofie en wetenschap als geheel. Observeren en vrij associëren was daarin heel belangrijk, net als erover schrijven op een poëtische manier. In het museum vergelijken we de longen van een mens met een boomkruin. Of de wortels van een plant met je voeten en de plek die je inneemt op de aarde. Met die voeten loop je over gebaande paden en heb je ingesleten gewoontes. Die gewoontes die moeten veranderen om onze planeet leefbaar te houden.

‘The most dangerous worldviews are the worldviews of those
who have never viewed the world.’

Alexander von Humboldt

Chaos en structuur

De twaalf hoofdthema’s zijn geïnspireerd op een lichaamsdeel. Bij elk thema is er collectie die je hier iets over laat inzien. Het is een startpunt voor associatieve thema’s die allemaal iets zeggen over jou en de wereld om je heen. Het ene verhaal wordt verteld door een kunstwerk, een interactieve opstelling of een animatie. Het andere door een vitrine vol skeletten (wel met rode ruggenwervels). De underdogs van de biologie krijgen ook erkenning. Er zijn levende brandnetels en in één vitrine wonen de regenwormen – want er is veel over wormen te weten.

Het geheim van Amsterdam

Toen dit project in 2016 startte was het Groote Museum al zo’n 70 jaar gesloten en was de collectie weg. Het voelde als een tijdscapsule. Ook nu moet de bezoeker het gevoel krijgen dat hij zo’n beetje de eerste is die dit geheim mag ontdekken. De 170 meter vitrines en legkasten waren vroeger gevuld met duizenden biologische objecten. Mensen met hoge hoeden bekeken ‘de natuur’ op afstand, systematisch geordend achter glas. Het was een balanceeroefening om een moderne dynamisch tentoonstelling en de historische ruimte tot een krachtig geheel te maken, waar beiden hun verhaal vertellen.

Een bijzondere totstandkoming

Het Groote Museum is op een unieke manier tot stand gekomen. Een klein projectteam heeft vijf jaar intensief samengewerkt. Vanaf het eerste uur zijn inhoud en ontwerp integraal ontwikkeld als een soort pingpong, waarbij het ontwerp de inhoud telkens een stapje verder bracht en andersom. Dat betekende vooral veel opnieuw beginnen, maar wel vanuit een steeds sterkere visie. In deze bijzondere samenwerking onderzoeken Kossmanndejong en Artis onze plek in de wereld vanuit verschillende perspectieven: het micro perspectief met Micropia, het macro perspectief met het Groote Museum en straks ook het interplanetaire perspectief met het Planetarium.