In het centrum wordt je ingewijd in de kunst van het schoenen maken. Een multi-sensorische ervaring waar zoveel mogelijk zintuigen worden aangesproken. Een hoge mate van tactiliteit en nabijheid waren voor ons belangrijke uitgangspunten voor het ontwerp. Meteen al als je de trap oploopt naar de tentoonstelling word je omringd door schoenen op de wanden en het plafond.
On view
Vakmanschap
ECCO Bezoekerscentrum, Bredebo (DK)
In het Deense Bredebro hebben wij het bezoekerscentrum van schoenfabrikant ECCO ontworpen. Ecco is een internationaal opererend bedrijf met meer dan 20.000 medewerkers in 88 verschillende landen. Ze vroegen ons een interactieve presentatie te maken waarin de geschiedenis, het vakmanschap en de innovatieve ontwerpen en productieproces zou worden uitgelegd, speciaal voor medewerkers, zakelijke relaties en een algemeen geïnteresseerd publiek.

Op de wanden vind je een geheel in leer uitgevoerde tijdlijn met kijkgaten, infographics, verborgen hands-on elementen en vitrines. Hier ga je op ontdekkingstocht door de geschiedenis van ECCO. Met behulp van een aantal Ecco werknemers zijn hier alle mogelijk leerdetails in verwerkt. De tijdlijn eindigt met een blik vooruit, waarin het publiek interactief kan omgaan met dilemma’s die Ecco voorspelt voor de nabije toekomst.
“Het wordt gelijk duidelijk dat ECCO en leer onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De hele tentoonstellingsruimte is bekleed en gemaakt met leer.”
Robert van der Linde
Designer at Kossmanndejong


Het hele productieproces van een schoen wordt uitgelegd in het midden van de ruimte. Via zeven interactieve tafels zelf kunnen ervaren hoe een ECCO-schoen gemaakt wordt. Stap voor stap, van de eerste schets tot de laatste kwaliteitscontrole. Bij elke tafel krijg je een hint of commentaar van één van de virtuele ECCO-medewerkers. De combinatie van traditioneel vakmanschap met moderne mediatechnieken zoals film, animaties, interactives en audio maakt deze presentatie heel bijzonder.

Luigi Micheletti Award 2017
Genomineerd