Het gehele museum bevindt zich onder het maaiveld, rondom een oud droogdok, en is ontworpen door het bekende Deense architectenbureau BIG. Je maakt als bezoeker een lineaire wandeling waarbij de hoogte en de breedte van de ruimte telkens veranderd. Richting en perspectief krijgen steeds een ander wending. Wij bedachten het museale concept en tentoonstellingsontwerp, en hebben de kwaliteit van deze ruimtelijke beleving geheel intact gelaten. Alle wanden lieten we leeg, de tentoonstelling is een lineaire beleving zonder tussenwanden.
On view
Verlangen
naar Zee
Museet for Søfart, Helsingør (DK)
De tentoonstelling is een reis die begint met de verbeelding van het universele verlangen naar verre landen en avonturen op zee. Een vuurtoren projecteert dromerige filmbeelden van scheepvaart uit de kunst en cultuur. In tot ‘showcase’ omgebouwde patrijspoorten zijn opgebouwd tot showcase. Je ziet hoe gekleurd de perceptie van scheepslui is, door objecten als het parfumflesje ‘Le Male’ van Jean Paul Gaultier, erotische speelpakjes, piratenspeelgoed van Lego, Popeye the Sailor Man en Donald Duck.



Thema’s als het schip, de haven, de vloot, oorlog, handel en globalisering illustreren de roemrijke maritieme geschiedenis van Denemarken en de hedendaagse scheepvaartindustrie wereldwijd. De verbindende laag in de tentoonstelling is de presentatie van ‘cargo’. Stapels goederen illustreren het economisch belang van de ontwikkeling van de scheepvaart, ook voor de ‘gewone’ consument. De container, die zorgde voor schaalvergroting en standaardisatie in de scheepvaart, en wordt letterlijk op een voetstuk geplaatst.

“Speciaal voor de expositie is een schaalmodel gemaakt van het grootste containerschip, dat in het jaar van opening van het museum voor het eerst te water zou gaan in China”.
Matt Vermeulen
Ontwerper bij KDJ
Bij een van de vele ‘interactives’. Bij de verbeelding van de thema’s is gebruik gemaakt van indrukwekkende driedimensionale filminstallaties. Daarvoor is veel oorspronkelijk beeldmateriaal, uit archieven en privécollecties opgespoord.


Door veel verschillende perspectieven op de scheepvaart met elkaar te verweven proberen we een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Vanuit het oogpunt van matrozen, reders, kapiteins- en zeemansvrouwen wordt de bezoeker ingewijd in de verleidingen van de haven, het leven aan boord en de vaardigheden die nodig zijn op zee. Ook de lucratieve rol van de scheepvaart ten tijde van oorlog komt aan bod.

German Design Award 2016
Genomineerd
Luigi Micheletti Award 2015
Eervolle vermelding
Design Week Awards 2014
Genomineerd
World Interior Awards 2014
Museum/Exhibition Spaces, genomineerd
SBID Awards 2014
Public Space, finalist
International Design Awards 2014
Interior Design / Other, zilver
FX Design Awards 2014
Exhibition Space, genomineerd
International Design and Communication Awards 2014
Best Scenography, zilver