Kossmanndejong
|
UW BROWSER IS VEROUDERD.

Update uw browser voor de beste gebruikerservaring, of contacteer ons voor een ouderwets analoog gesprek via +31 20 420 8890 of
info@kossmanndejong.nl

Wij adviseren de laatste versie van Google Chrome:

YOUR BROWSER IS OUTDATED

Update your browser to get the best experience, or contact us for an old-fashioned analog conversation via +31 20 420 8890 or info@kossmanndejong.nl

We recommend using the latest version of Google Chrome:

Play

Projectietest voor het namenmonument. Nu staat alles nog leeg. Onze koloniale erfenis

24.05.2022 bij 15:17 door Wendy Snoek

Groeiende staalconstructies.

05.04.2022 bij 14:00 door Lucandrea Baraldi

Play

De perfecte plek voor de reiger.

21.03.2022 bij 10:33 door Herman Kossmann

Langzaam maar zeker naar de opening op 8 februari! Ons Land

01.02.2022 bij 17:34 door Remco Swart

In samenwerking met fotograaf Sander van den Bosch meten en fotograferen we alle vloeren van het paleis. Bezoekers lopen straks over 'onzichtbare' tapijten, om zo dicht mogelijk bij de originele sfeer van de vertrekken te komen. Paleis Het Loo

26.01.2022 bij 12:54 door Robin Schijfs

Na al die dagen thuis achter een scherm, is het heel fijn om eindelijk wat hands-on te experimenteren met projecties en verschillende lagen van transparante stoffen... Natuur

07.12.2021 bij 17:33 door Pauline Fer

Werk in uitvoering voor Museum Sophiahof. In voorbereiding…

02.12.2021 bij 17:28 door Remco Swart

Play

Schetsen voor een kindertour

25.11.2021 bij 09:35 door Annika Jacobs

Play

Op blote voeten een tentoonstelling in? Samen met het Stapferhaus bekijken we wat dit oplevert voor de beleving van de bezoeker... Natuur

24.11.2021 bij 18:23 door Robin Schijfs

Met een paar kickoff dagen (en nachten) in de bergen van Zwitserland, zijn we het schetsontwerp voor de nieuwe Natuur-tentoonstelling van het Stapferhaus stevig begonnen! Natuur

30.09.2021 bij 11:09 door Robin Schijfs

Play

Het schoonmaken van de boomwortels voordat ze naar het plafond gehesen worden Groote Museum

25.09.2021 bij 12:29 door Michel de Vaan

Frezen van het reliëf van de aarde minus water uit een speciaal schuim. Hier laten we zien hoe weinig drinkbaar water er eigenlijk op aarde is . Groote Museum

30.06.2021 bij 12:04 door Michel de Vaan

Play

Super spannend moment, we kregen de panelen van de ” 4 visies op het Antropoceen ” doos die we maakten voor de Biënnale van Wenen 2021 voor het eerst te zien! In voorbereiding…

12.05.2021 bij 12:00 door Lea Chenot

Play

Een lege We The Curious, vlak voordat de tentoonstelling wordt geïnstalleerd! Project What If

01.02.2021 bij 12:19 door Ina Meininghaus

Play

Veiligheid versus functionaliteit: op zoek naar de beste koptelefoon die gebruikt kan worden in een werkende fabriek Expeditie HVC

07.01.2021 bij 17:39 door Roel Bolhuis

Play

'under construction': de nieuwe tijdelijke tentoonstelling in het Huis van de Europese Geschiedenis wordt opgebouwd... Fake (f)or Real

07.01.2021 bij 17:32 door Tsur Reshef

Play

De laatste loodjes voordat het Coronelpaviljoen op de Portugees-Israëlietische begraafplaats Beth Haim wordt geopend! Coronelpaviljoen

29.11.2020 bij 14:30 door Remco Swart

Play

Alles in goede handen bij Fiction Factory Museum van de Geest

07.11.2020 bij 17:32 door Femke Bijlsma

On view

TOT LEVEN
GEWEKT

Coronelpaviljoen

Beth Haim begraafplaats, Oudekerk aan de Amstel (NL)

Midden in het centrum van Ouderkerk aan de Amstel ligt Beth Haim, een van de oudste Sefardische begraafplaatsen ter wereld. Hier liggen de graven van meer dan 28.000 leden van de Portugees Joodse gemeenschap van Amsterdam. De oudste graven stammen uit het begin van de 17e eeuw, de nieuwste stenen zijn dit jaar gelegd. Zo omspant Beth Haim, Hebreeuws voor ‘Huis des Levens’, ruim vier eeuwen Joodse geschiedenis op vier hectaren grond.

Locatie
Oudekerk aan de Amstel (NL)
Klant
Stichting Cultureel Erfgoed Portugees-Israëlietische Gemeente
Jaar
2020
Oppervlakte
40 m2
Status
Permanent
Rol
Concept, onderzoek, ruimtelijk ontwerp, grafisch ontwerp
Team
Herman Kossmann (lead), Jan Loerakker, Lea Olsson, Martijn Sas, Alejandra Calderon, Remco Swart, Sietske Sips
Aannemer
Aalberts Bouw
Landschapsontwerp
Donkergroen
AV-hardware
Flink
Content development
Tirsah Levie Bernfeld, David Cohen Paraira
Film
Tungsten Projects, regie Martin Grootenboer
App
Studio YiPP
3D scans
4Visualization, Valentin van Hecke
Glazuurontwikkeling
Albarello
Messing, hekwerk
Smederij Cuiper
Natuursteen
Gouda Natuursteen
Meubilair
Teun van der Heide
PUBLIEKSTOEGANKELIJK

Kossmanndejong heeft samen met Loerakker Olsson Architecten een groot deel van de plannen ontwikkeld om deze bijzondere begraafplaats toegankelijk te maken. Er zijn paden gemaaid door het landschap en nieuwe zitbanken geplaatst op mooie plekken. Er zijn trappen en bruggen gekomen naar de eerst onbereikbare delen van de begraafplaats. Een app wekt de verhalen rond de belangrijkste graven tot leven. Een vrij toegankelijk paviljoen geeft bezoeker een introductie op de begraafplaats.

GESAMTKUNSTWERK

Voor dit paviljoen zijn exterieur, interieur, architectuur en tentoonstellingsontwerp volledig met elkaar verweven. Het paviljoen verhoudt zich in kleur en materiaal tot de historische omgeving. Toch krijgt het door de afgeronde hoeken en het bijzondere metselwerk een eigentijdse invulling. De cirkelvorm staat symbool voor de continuïteit van het leven en de dood. In de buitengevel is een groot uit natuursteen gefreesde reliëfkaart opgenomen. Er zijn er plekken uitgespaard om te rusten, ritueel de handen te wassen of een keppeltje te pakken.

ACHTER DE STEEN

De bezoekertreedt binnen in een lichte, bijna magische wereld van wit geglazuurde steen. Het langwerpige scherm met de speciaal gemaakte introductiefilm kijkt als een verhalend raam uit op de begraafplaats erachter. Drie maquettes zorgen voor nog meer inhoudelijke verdieping. Zo geeft een maquette in een van de vitrines goed weer hoeveel graven er in de loop der jaren in de grond zijn weggezakt. In een andere zie je een 1:1 detail in Carrara Marmer van één van de honderd 3D gescande grafstenen.

VERGANKELIJKHEID

Het uitgangspunt van het ontwerp was om de vergankelijkheid die bij deze historische begraafplaats hoort in alle materialen terug te laten komen. Het gebroken metselwerk in de gevel, de zachte natuursteenelementen, het verweerde messing van de entreedeuren, de dakconstructie van onbehandeld massief eiken en de banken van hetzelfde hout. Alle elementen refereren aan het leven en de schoonheid van het verval dat daarbij hoort. Ook in het interieur wordt geprobeerd de naam ‘Huis des Levens’ eer aan te doen. Er is een lichte ruimte gecreëerd met een groot daklicht. Een veranderlijke, fonkelende wereld die door het ivoor-glazuur met craquelé, speelt met het licht.